onsdag 10. november 2010

Case 5

I case 5 skulle vi begynne med litt mer avansert kode. Karakteren skal kunne gå opp og ned en bakke, riktige animasjoner skal vises etter hvilken retning man går, og vi skulle lage et objekt som kunne plukkes opp av karakteren.

Jeg løste delen med sprites med space tank figuren min. Den kan fly i alle fire retninger og fyre av en laser. Med sprites fikset jeg at jetflammen kommer ut av riktig side i forhold til retning.

Jeg møtte på noen problemer i forhold til sprites. Den koden jeg hadde laget selv var ikke helt nøyaktig. Flammene kunne forsvinne helt dersom to knapper var inne samtidig. Jeg fikk hjelp av Remi til å fikse dette. Vi løste det ved å si at når for eksempel høyre piltast var nede, skulle ikke venstre piltast gi noen effekt.

Når det gjelder delen der karakteren skal følge etter bakken, så benyttet jeg meg også mye av hjelp fra medelever. Sigurd var spesielt mye til hjelp her.

Casen gikk egentlig greit jevnt over. Støtte på en del irriterende feilmeldinger da jeg skulle lage egen klasse til objektet, men det gikk greit til slutt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar